Descrizione dell'articolo
Wat deze titel uniek maakt: Inzicht in proces van tweedetaalverwerving Meer aandacht voor tweetaligheid Het grootste deel van de tweedetaalverwervers dat tegenwoordig de basisschool binnenkomt, is in twee talen opgevoed: zowel in hun eigen taal als in het Nederlands. Ook hun ouders hebben vaak in Nederland op school gezeten. Wat betekent dat voor het onderwijs in en van het Nederlands? En wat zijn nieuwe ontwikkelingen omtrent de organisatie van het onderwijs (denk aan doorlopende leerlijnen en onderwijstijdverlenging) en het taalbeleid? Inzicht in proces van tweedetaalverwerving Het handboek Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs geeft een logisch opgebouwd inzicht in het proces van tweedetaalverwerving: van mondelinge taalvaardigheid, taalaanbod en interactie, lezen en woordenschatontwikkeling tot schoolse vaardigheden, taaldoelen en toetsing. Kortom alles wat de (aankomende) leerkracht nodig heeft om kinderen met Nederlands als tweede taal effectief te kunnen begeleiden. Meer aandacht voor tweetaligheid Naast een grondige actualisering van de inhoud is er in deze druk uit 2013 onder andere meer aandacht voor de tweetaligheid van leerlingen. Daarnaast wordt er langer stilgestaan bij strategieën om taal te leren. Denk daarbij aan luister- en leesstrategieën voor de leerlingen, en feedbackstrategieën voor de leerkracht. Ook nieuw in deze uitgave zijn de expliciete voorbeelden aangehaald van taalverwervingsgericht onderwijs voor alle leerlingen