Vakkennis alleen is niet meer voldoende als je goed wilt zijn in je vak. Instrueren, coachen, leidinggeven, onderhandelen of een professionele mening uitdragen vragen om goede communicatievaardigheden. Dit boek leert je effectief communiceren aan de hand van relevante theorie en tal van voorbeelden uit de praktijk. Professionele gespreksvoering bestaat uit drie delen. In het eerste deel worden de basisregels van professionele gespreksvoering uitgelegd. Deel twee gaat in op complexe gespreksvaardigheden zoals het verhelderen van vragen, coachen, conflicthantering, onderhandelen, overtuigen en presenteren. In het derde deel staan praktische gespreksmodellen centraal die voortbouwen op de vaardigheden uit deel twee. Zo komen onder andere het slechtnieuwsgesprek, het helpende gesprek, het verkoopgesprek en het teamgesprek aan de orde. Deze geheel geactualiseerde nieuwe editie besteedt ook aandacht aan het werkbegeleidingsgesprek en digitale communicatie. Professionele gespreksvoering is geschikt voor studenten in het hoger onderwijs. Daarnaast kunnen zowel beginnende als ervaren professionals in iedere discipline dit boek gebruiken als naslagwerk. Door de vele opdrachten kan het boek bovendien gebruikt worden als basis voor het geven van lessen en trainingen. Studenten kunnen ook zelfstandig hun communicatievaardigheden oefenen. Martin Reekers (1951) was docent bij de masteropleiding leren & innoveren van Hogeschool Rotterdam. Hij heeft jarenlange ervaring als docent, communicatietrainer, consultant onderwijsontwikkeling en auteur van vakboeken. Tegenwoordig werkt hij zelfstandig als trainer, onderwijsadviseur, auteur en als redactielid van het vakblad voor loopbaanprofessionals ‘LoopbaanVisie’. Rupert Spijkerman (1943) was docent bij Personeel en Arbeid aan Fontys Hogescholen. Tegenwoordig is hij directeur van Loopbaanplan Spijkerman bv en verzorgt hij trainingen op het gebied van loopbaanbegeleiding, gespreksvoering en coaching. Studeren waar en wanneer jij wilt?